Auto's als melkkoe

Wat worden wij toch steeds voor het lapje gehouden en wat wordt er in Den Haag met geld gesmeten. Het is wel ons geld, dat wordt vergeten. Was het niet Minister Maij Weggen, die het fileprobleem vanuit Almere naar Amsterdam wilde oplossen met een carpoolstrook? 't Kostte vele miljoenen en het mislukte volledig. De carpoolstrook is omgetoverd tot een spitsstrook, compleet met slagbomen. Vermoedelijk hadden ze voor dat geld twee extra banen aan kunnen leggen. Maar ja, waar zeuren wij over, het mag toch wat kosten. Een ander probeersel vanuit de Haagse koker. Tolpoorten rondom de grote steden zouden het fileprobleem oplossen. Veel mensen en organisaties zijn hiermee de gordijnen in gejaagd. Het onderzoek kostte maar tweehonderd miljoen gulden. Te vuur en te zwaard werden deze tolpoorten door onze minister van verkeer en waterstaat verdedigd. Volledig mislukt dus. Maar ja, om iets uit te proberen, dat mag toch geld kosten. Geen haan die er naar kraait. In het bedrijfsleven word je hiervoor vermoedelijk de laan uitgestuurd. Dan huur je toch Pieper in. Dat was toch de man die even de gedoodverfde opvolger was van de onder vuur liggende oud Philips topman, Cor Boonstra. Hij wist al binnen een paar weken dat invoeren van kilometerheffing zelfs naar plaats en tijd geen enkel probleem zou zijn. Technisch is alles mogelijk, aldus Pieper. Die kilometerheffing was het ei van columbus. Iedereen een beetje gelukkig. Privacy en fraude, waar lullen wij eigenlijk over. En onze minister, alsof zij nooit voor tolpoorten was geweest, verdedigde te vuur en te zwaard de kilometerheffing. Er wordt toch maar even iets aan het fileprobleem gedaan. Als je de grote steden in de spits wilt inrijden, gaat dat geld kosten Tenminste dat dachten wij allemaal. En wat komt er uit de hoge hoed? Gewone ordinaire kilometerheffing. Allemaal een apparaatje in de auto en voor elke gereden kilometer gewoon even afrekenen. Niks spitsheffing, niks tolpoorten. Wie er nog wat van begrijpt mag het zeggen. Files worden er niet mee opgelost. Ja roept men dan vanuit Den Haag, een belasting voor elke gereden kilometer is eerlijker dan een belasting die voor iedere auto gelijk is, afhankelijk van gewicht en brandstofsoort. Alsof de mensen die veel kilometers moeten rijden zich al niet scheel betalen aan de hoge belasting op de brandstof. Misschien dat in de toekomst nog een keer naar tijd en plaats moet worden betaald, maar dat tillen ze wel over de verkiezingen heen. Niemand hoor je meer. Den Haag zal het altijd ontkennen, maar het is volgens mij gewoon weer een extra tepel aan de melkkoe die auto heet. En de files, die worden niet opgelost. Maar ja, de miljoenen, die in carpoolstrook en tolpoorten en andere Haagse bedenksels zijn gaan zitten, daar moeten wij niet over zeuren, dat moet toch kunnen.